ΚΑΣΤΟΡΙΑ - Πώς ο ΤΑΡ “ακύρωσε” το Φράγμα του Νεστορίου! (Του Δημήτρη Ιατρίδη)

Από την αρχή ήταν δύο έργα ασύμβατα μεταξύ τους. Και ήταν μαθηματικά βέβαιο ότι το ένα θα ακύρωνε το άλλο, αν τύχαινε να συναντηθούν οι δρόμοι τους.
Διότι το καθένα εκπροσωπούσε διαφορετική τάση προς την ανάπτυξη και διαφορετικά συμφέροντα.
Αν και τα δύο αυτά μεγαλεπήβολα έργα προχωρούσαν κανονικά, η “σύγκρουση” θα γινόταν στην κοιλάδα του Αλιάκμονα του Δήμου Καστοριάς. Όπου το αρδευτικό δίκτυο του Φράγματος θα τέμνονταν με τον αγωγό του ΤΑΡ, προκαλώντας τεράστια αναστάτωση στους αγρότες. Οι οποίοι θα έπρεπε να επιλέξουν ανάμεσα στις δυναμικές καλλιέργειες των αρδευόμενων εκτάσεων και στις αποζημιώσεις του ΤΑΡ από την εκχέρσωση των χωραφιών τους!
Τα πράγματα θα είχαν οδηγηθεί εκεί, αν ξεκινούσε ταυτόχρονα η κατασκευή των δύο έργων.
Όμως το Φράγμα είχε προηγηθεί χρονικά και θα είχε ολοκληρωθεί μαζί και το αρδευτικό, αν δεν προέκυπτε ο αγωγός ΤΑΡ.

Το Φράγμα του Νεστορίου ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2011 με αρχικό χρονοδιάγραμμα να ολοκληρωθεί μέχρι το 2014.
Παράλληλα είχε προκηρυχθεί και η μελέτη του αρδευτικού δικτύου που “θα άλλαζε τον παραγωγικό χάρτη της περιοχής”, σύμφωνα με τις διακηρύξεις των εμπνευστών του, η οποία όμως εξακολουθεί να…λιμνάζει μέχρι σήμερα στα συρτάρια των υπουργικών γραφείων.

Το έργο άρχισε να καρκινοβατεί, με πρόσχημα την υποχρηματοδότηση από την πλευρά του δημοσίου και την αφερεγγυότητα από την πλευρά των εργολάβων.
Ακριβώς την ίδια χρονική περίοδο που τέθηκε θέμα διέλευσης του αγωγού ΤΑΡ από τα διοικητικά όρια του Δήμου Καστοριάς και φυσικά από το πιο παραγωγικό τμήμα του που θα αρδεύονταν από το Φράγμα Νεστορίου, όταν λειτουργούσε.

Ο αρχικός σχεδιασμός για την διέλευση του αγωγού ήταν να παρακάμψει τον νομό της Καστοριάς και να διέλθει απευθείας από την Πτολεμαϊδα σε αλβανικό έδαφος, μέσω Κρυσταλλοπηγής.
Στην πορεία όμως άλλαξε ο σχεδιασμός, γιατί αποδείχθηκε πολυδάπανος από τα φυσικά εμπόδια που θα συναντούσε, (όπως εκβραχισμοί, διάνοιξη τούνελ κλπ) και προτιμήθηκε η επίπεδη κοιλάδα της Καστοριάς έκτασης 72.000 στρεμμάτων, απ΄ όπου θα περνούσε απρόσκοπτα ο αγωγός μέσα στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα.
Έτσι κι έγινε…
Εδώ όμως ο ΤΑΡ βρέθηκε αντιμέτωπος με την απαίτηση των τοπικών κοινωνιών, να αποκτήσουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο, εκτός των άλλων “αντισταθμιστικών” έργων που είχε δεσμευθεί ότι θα κατασκευάσει στις περιοχές απ΄ όπου θα περνούσε ο αγωγός.

Ανάμεσά τους και περίπου 200 θέσεις εργασίας για 3 χρόνια σε ντόπιους εργαζόμενους που έμειναν άνεργοι από την κρίση.
Έτσι ξεκίνησε μια επικοινωνιακή επιχείρηση εκ μέρους του ΤΑΡ, αφ΄ ενός μεν να κάμψει τις αντιστάσεις των πολιτών κι αφ΄ ετέρου να ξεφύγει με το μικρότερο δυνατό κόστος!
Με τους πολιτκούς δεν είχε ποτέ πρόβλημα γιατί είναι όλοι τους απόλυτα “διαχειρίσιμοι”…

Αυτή την στιγμή κι ενώ απομένουν ελάχιστοι μήνες μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, ο ΤΑΡ δεν έχει υλοποιήσει κανένα από τα “αντισταθμιστικά” έργα που υποσχέθηκε στους Δήμους. Ενώ άρχισε να απολύει τμηματικά και τους ελάχιστους εργαζόμενους που προσέλαβε από την Καστοριά, όπως καταγγέλει το Εργατικό Κέντρο.
Αλλά η μεγάλη απώλεια είναι το Φράγμα του Νεστορίου που πραγματικά θα άλλαζε την μοίρα του τόπου, αν δεν είχε την ατυχία να συναντήσει στον δρόμο του τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος, όπως όλοι οι αγωγοί, μόνο δεινά μας επιφυλλάσσει…
Τραγική ειρωνία: δ/ντής του ΤΑΡ Δυτικής Μακεδονίας είναι ο γιος του πρώην δημάρχου Νεστορίου που πρωτοστάτησε στην κατασκευή του Φράγματος!


Αν βρήκατε ενδιαφέρον αυτό που είδατε, τότε κοινοποιήστε το και σε φίλους, μπορεί και σε αυτούς να είναι χρήσιμο!

Σχόλια

Διαβάστε επίσης

Ενίσχυση πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων

Πρόστιμα με βάση εισοδηματικά κριτήρια στον νέο ΚΟΚ